Khamis, September 18, 2008

Seminar Keris Melayu

Pada 15 dan 16 ogos 2008, satu seminar yang bertajuk Seminar Keris Melayu dalam Warisan Tamadun Dunia telah dijalankan bertempat di Perkampungan Seni, Muara Sungai Duyong, Permatang Pasir, Melaka. Seminar tersebut adalah anjuran Lembaga Bahasa Melayu Melaka (Kerabat Gapena) dengan kerjasama Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan, Institut Seni Malaysia Melaka dan Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan.

Sepanjang dua hari seminar tersebut, sebanyak 20 pembentangan kertas kerja berkenaan keris Melayu telah dibentangkan oleh tokoh-tokoh keris dari negara Malaysia, Inonesia, dan Singapura. Pembentangan tersebut meliputi makna dan asal usul keris, adat dan istiadat dalam keris, peranan keris dalam masyarakat Melayu, serta isu dan masalah dalam keris Melayu.

Bersempena dengan seminar ini, penulis bersama-sama 6 orang rakan daripada Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya sempat menghadiri seminar tersebut. Mengenal keris sebenarnya seolah-olah seperti mengenal jati diri Melayu yang sememangnya telah lama luput dalam diri penulis dan hampir seluruh rakyat Malaysia yang mengaku diri mereka sebagai Melayu. 

2 ulasan:

arieshamsy berkata...

cukup lumayan bro,cuma masih ada bahasa bugisnya yg belum tepat.tnggal mau di perbaiki dikt.tp aku cuma ulas bahasa bugis aja.soalnya bhasa sehari2 sy bhs bugis.dan kebtlan sy org bugis.tp yg lain bgus kok

arieshamsy berkata...

bg org wajo yg ada di malaysia.tolog email ke:hamsyogi@gmail.com siapa tau awak org yg aq cr